суббота, 29 марта 2014 г.

Про революцію, Побєду та Монтенегро

Вчора, гуляючи в центрі міста (а мешкаю я в Івано-Франківську), раптом згадав, що в мистецькому центрі «Є» повинна відбутися презентація нової книжки поета, а тепер ще й письменника, публіциста Андрія Любки. Колись на певному літфорумі я схвально відгукнувся про його поезію, потім на якійсь його презентації   порадив поету писати ще й прозу. І от Любка взявся вже й до прози, зокрема в книжці «Спати з жінками». Цікаво було  хоч трохи послухати, що з того вийшло.

Спізнившись хвилин на п’ятнадцять, зайшов у зал, котрий був заповнений переважно юнками та юнаками. Презентацію вів Олександр Бойченко. Зразу ж до вух долинули просто інтимні спогади "модератора" про їхнє спільне з Андрієм перебування у Варшаві на стипендії польського уряду. Отак-о зразу і «погонорувалися» перед публікою – мовляв, майте на увазі, ми тут вам не абихто, ми – агенти західного уряду. Не знаю, чи це так було задумано, але згадка про гранти від певних геополітичних гравців стала для мене ключем до «розшифрування» прози  молодого «стипендіата». І хочу, знаєте, похвалити і його самого, і західних його кураторів: недарма кошти виділяєте, панове, - гранти Андрій відпрацьовує старанно і совісно.

Для початку, розказуючи про своє навчання у вузі, молодий письменник осудив «совок» – котрий не пам’ятає, звісно, але якийсь подзвін чув. І про свою участь у білоруській революції знову нагадав (це вже в книжці, в «колонці» про хліб) – а саме про те, як закон в особі білоруського спецназівця завдав удару в сонячне сплетіння революції, котру уособлював юний поет, потім - заарештував відчайдуха на чотири дні, та ще й вліпив десять років депортації. В тій «колонці» йшлося також про прагнення закутого в тісну клітку революціонера чи то просто повіситися, чи то до свободи як такої взагалі (ну а самогубець, зрозуміло, – абсолютно вільний; тут же й натяк, в іншій колонці, де дівчина втопилася в хвилях морських,  – українці, змагайте до свободи). Хоча всім притямним громадянам давно відомо, що закон на те й закон, аби будь-що не допустити свавілля озброєного натовпу – хоч в Англії, хоч у Білорусі, хоч в Іспанії, – бо те свавілля до свободи не має жодного стосунку. До речі, чи не бажає Любка «помайданити» в Іспанії? У цій частині благословенного Європейського Союзу (а Іспанія член ЄС з 1986 року) саме зараз  25 відсотків працездатного населення є безробітним – і, ясна річ, знедолений народ вийшов на вулиці міст з протестом проти політики ЄС. Але про героїчних іспанських бунтівників Любка навіть не заїкнувся  – самі розумієте, се для грантоотримувачів зовсім не «комільфо». Зате він спімнув про свою участь в поетичному фестивалі в Чорногорії, зокрема про те, як там саме під час читання віршів у залі зникло світло - стався такий собі «конец света». При цьому майже «невимушено», "по ходу", зауважив, що колишня назва Чорногорії - «Монтенегро» - йому подобається  чомусь більше. Хто б сумнівався, Андрію, хто б сумнівався. А  прізвище, скажімо Ліберман,  тобі  теж, мабуть, пасувало би більше?

Але апогеєм «ідеологічно грамотної» прози варшавського стипендіата стала колонка про «Побєду». Річ у тім, що якось героя оповіді вгараздило закохатися аж у двох Ань. Сяк-так йому вдавалося обманювати їх довгенький час – і,  уявіть-но тільки собі! – саме на День Побєди настав «момент істини». Саме в цей день ловелас був викритий, поганьблений і втратив обох коханих.  Це неабияк зіпсувало настрій донжуана-початківця! Після такого доволі прикрого випадку він люто зненавидів Побєду з її ветеранами, парадами, маршами, піснями й прапорами. Ще й зробили цей день вихідним, прокляті «совки»! Якби ж то був він буднем  – хлопець, можливо, і  не «спалився» би так ганебно. І от, знаєте – мене чомусь зовсім не здивувало, що такий прикрий трафунок стався з нашим героєм саме на день Побєди. Бо якби – не приведи, Господи! – така пригода відбулася б на Пасху - то ліричний герой, потрапивши у вир почуттів, міг би палко зненавидіти всіх цих старозаповітних євреїв, які "здали" на вірну загибель "інакомислячого", "новозаповітного" єврея! Та про щось подібне неможливо й помислити – оскільки в такому випадку «ідеологічно непідкований» автор безповоротно втратив би навіть надію на західні гранти й стипендії, та й у самій Україні, враховуючи теперішню ситуацію, був би безсумнівно і негайно поміщений в глибокий «інформаційний вакуум». Любка же, мабуть, добре поінформований, що таке «неформат», «видавець не впевнений, що книжка окупиться» та інші численні способи цензури в «демократичному» видавничому середовищі. Прикладів – скільки завгодно! А от дифамація совєцьких символів вже давно стала прибутковою справою для українських письмаків, укро-ЗМІ такі ідеологічні випади охоче підтримують і рекламують. Тому  недивно, що Любка й собі дозволяє користуватися такими брудними прийомчиками. Чому брудними? Хоч би тому, що саме ветерани руської Побєди  врятували від нових бабиних ярів та хатиней тисячі людей - руських, євреїв, поляків, сербів... І зневажати  подвиг цих героїв - все одно, що плювати на їхні святі могили.

Вийшло якесь таке… «Спати з жінками»… «а в Києві – дядько». Аби книжка. Ветеранів совєцьких приплів – аби тільки хоч якось клюнути  «мертвого Ведмедя».  Зовсім це не по-геройськи. Та й «Ведмідь», на мою думку, лише трохи знесилів, прикинувся мертвим – але ж він на очах одужує й огризається. І не дозволить себе клювати різним прикормленим Заходом півням.

Ось такі невтішні мої враження після цієї презентації. Не сподобалися мені ті Любчині "колонки". Та й назва «Чорногорія» більше до душі – якась вона рідніша.

7 комментариев:

  1. Ваш відгук пронизаний гонором якимось, чи що)

    По-перше, "порадив поету писати ще й прозу. І от Любка взявся вже й до прози". Це що у вас за такі виключні заслуги? По-вашому, саме завдяки вашій пораді це сталося? А якщо ні, то дане твердження не має права на існування в критичній статті, тому що, цитуючи вас, "Отак-о зразу і «погонорувалися» перед публікою – мовляв, майте на увазі, ми тут вам не абихто".

    Йдем далі: похизувалися закордонною освітою? Ви дуже придираєтеся, здається, бо цей факт усіх любителям творчості Андрія відомий, і сьогодні серед освіченої молоді України така річ - далеко не рідкість. Які західні агенти? Це тут взагалі до чого? Навіщо мішати літературу і політику?

    Далі по порядку. Про осудження "совка". Така його громадянська позиція, чому би й ні? Чи мати власну думку про минуле України мають право лише ті, хто безпосередньо жили у той чи інший період історії?

    Про вязницю - теж дурня. По-вашому, людина має "відкатати строк" в тюрмі, аби ділитися враженнями? Здається, ви далекі від цієї теми. А щодо самого факту арешту - будь-який досвід - це є досвід, ним не заборонено ділитися.

    До чого згадка про Іспанію взагалі?

    Про критику, виділену курсивом: очевидно, що ви не вмієте сприймати сенс історій "між рядків". Бо не завжди, коли письменники описують прикрі події, або ганьблять у своїх текстах що-небудь, вони мають на увазі саме це. Часто - це просто спроба звернути увагу до злободенної пробеми, змусити читача переосмислити певні речі, дати свіжий погляд.

    Загалом, оскільки ви так з останніх сил намагалися розрекламувати свою статтю всюди де тільки можна, кажу своє враження.

    Критика має бути об"єктивною. А в цьому тексті професіоналізму та обгрунтування якимись переконливими фактами немає. Це просто несприйняття чужої громадської позиції, що є смішно.
    Очевидно, ви намагалися осудити творчість Любки, але зайшли кудись не туди.
    Слід спершу ознайомитися із твором, причинами, мотивами та історією написання, а не лише спізнитися на презентацію книги, для того, щоб її критикувати.
    У творчості Любки є що критикувати, але це явно не ті критерії, які застосували ви.

    І взагалі, вочевидь ваш блог тільки й заснований на ненависті та осуді інших, на більше ви, мабуть, нездатний. Раджу вам не ставитися так прискіпливо до тих, хто не сприймає такі рідні вам радянські ідеали, і окрім верховенства закону, визнає ще й верховенство правди, справедливості та свободи.

    Знаю, що моя "ганебна" думка вами не буде сприйнята любязно. Наперед прошу вибачення за допущені мною орфографічні, пунктуаційні та інші помилки. Але таке моє враження, і, гадаю, до критики вам варто дослухатись так само, як і ви хочете, щоб до вас дослухались люди,яких ви критикуєте.

    "Ось такі невтішні мої враження" після цієї "статті".

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Мій відгук у блозі не є критичною статтею (зі всестороннім аналізом), а є певною формою критики. Це не стаття в літературному журналі, газеті, сайті. Тобто відгук - він і є відгук, щоденниковий запис.

      Далі. Я "порадив Любці", а Любка візьми й напиши "прозу"... - ви не помітили тут іронії? Ну, тут я вам не лікар. )))

      "Похизувалися" хлопці не "освітою за кордоном" - бо її ще не "здобули", принаймні Андрій, наскільки відомо. "Похизувалися" грантом (стипендією) ПОЛЬСЬКОГО УРЯДУ (уважніше прочитайте мій текст). І саме про це сказав О. Бойченко на презентацію (маю добрий слух, пані). І нехай буде Вам відомо, що кожного, хто отримує від іноземного уряду кошти, можна з повним правом називати "іноземним агентом"! Що не так?

      Щодо приниження історичної ролі Побєди, приниження ветеранів як Творців цієї Побєди, висміювання святкування Дня Побєди, створення негативного контексту навколо цього - такий брудний прийом вже описаний і називається "дифамацією". Як читач я побачив саме дифамацію Побєди у Любчиному тексті. Ви хочете звинувачувати мене, що я сприйняв щось неправильно? - вибачте, можливо винен все-таки не я, а письменник, який так то всьо про Побєду подав?

      Про Іспанію. Я здивований, чому Андрій не зміг пропустити революцію в Білорусі, а от теперішню хвилю протестів в Іспанії, країні, що входить в ЄС з 1986 року обминає своєю присутністю (та й увагою). Хіба ж не за ЄС агітує нас Любка та його друзяки-грантожери? То навели б порядок у тому ЄС! В Греції, Ірландії, Кіпрі, Болгарії, португалії, Іспанії... Люди ж протестують не від доброго життя! Але, швидше за все, польський уряд на таке гранта не дає - і вся ревоюційність якось вивітрюється.

      До речі, верховенство права - засаднича річ для кожного суспільства. А от сприйняття справедливості чи свободи є чимось дуже суб'єктивним. Не кажучи вже про те, що абсолютної справедливості чи свободи в природі НЕ ІСНУЄ. Заради т.зв. справедливості починалося багато воєн. Що ж, ви хотіли війни? - Ви її отримали.

      А на війні як на війні...

      Удалить
    2. звичайно, кожен має право на свою думку, але не вважаю, що цим правом доцільно користуватися намагаючись, так би сказати, "всрати" того, хто мислить по-іншому. Ви, бачу, якось агресивно так налаштовані щодо тих людей, хто став не українського вузу стипендіатом. А чому? Для чого зразу вбачати якийсь негативний підтекст та зашифровану "жидівську кров" - пояснити іншим явищем, як проявом своєрідної заздрості - не можу.

      Не можу сказати, що я палкий прихильний Любки, але, не зважаючи на це, така критика як у вас - це, як казала колись моя баба "троха не тойво" - не годиться так. просто не годиться.
      І сподобалось як сказала попередня дописувачка "Очевидно, ви намагалися осудити творчість Любки, але зайшли кудись не туди". Просто пам"ятайте, що не сприймати, не приймати - на це у вас право є. Але осуджувати права не маєте.

      Вибачте, якшо шось не особо приємно сказала, але... така моя думка)

      Удалить
    3. Ну, скажу, ви трохи "тойво" - пересмикуєте )))

      Стипендію грантожерам - Бойченку, Любці платив польський УРЯД. Я ж нічого не казав про студії Андрія в якомусь там інституті східної політики, де він вивчає Балкани, щоб використовути, нмд, той балканський досвід на теренах України, Білорусі, Росії. Бойченка ніхто за язик не тягнув - він сам таке ляпнув: мовляв, "коли ми були з Андрієм на стипендії польського УРЯДУ у Варшаві... жили разом..." і т.і. А стипендія уряду, зрозумійте, - це дещо інше, ніж навчання. Вона передбачає (ми ж дорослі люди), що особа буде відстоювати польські інтереси. І слід відзначити, що зараз ці польські інтереси ідуть в розріз із українськими, просто є протилежними до українських інтересів.

      Що ж до заздрості, то якраз Любці та його товаришам на "польській, австійській, німецькій стипендії" я й не заздрю... Бо ситуація в Україні розвивається так, що постає на наших руських теренах ЄДНІСТЬ РУСЬКОГО НАРОДУ (росіян, українців, білорусів). Ми викриємо Любку як правопорушника, котрий висміює подвиг руських, євреїв, татар, кавказців, азійських народів, їх велику Побіду (Іван Франко вживав слово "Побіда" - і я вживаю) - і ввічливо попросимо вибачення. Для початку.

      Сподіваюсь, Любка вже карту поляка оформив. ;)

      Удалить
  2. Складається враження, що Ви, як і мій дідусь, який все життя прожив в СРСР і не мислить себе більше без нього, назавжди застрягли в минулому. Мені не довелося запам"ятати, яким був "совок", але з того, що читала і з розповідей рідних, не доведи Господи туди повернутися! Світ змінюється, Україна разом зі своїми громадянами розвивається, йде вперед, тому не дивно, що молоді письменники їдуть на стажування чи навчання за кордон - вони використовують будь-яку можливість, яку їм дає глобалізований світ! І це правильно! Більше того, правильно обмінюватися культурами, кадрами, досвідом, а не закртися за залізною завісою і плекати свою "винятковість, чудовість" і т. д.
    Абсолютно не згідна з Вашою позицією на рахунок не лише Любки, а й, так розумію, всього покоління молодих літераторів.

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Так, я - дитина СРСР, і не соромлюся своєї Батьківщини. Знаєте, за часів СРСР батько Петра Порошенка Олексій Порошенко (Вальцман) сидів у тюрмі за економічне шахрайство, а от у часи «самостійної» України подібні діячі за схожі дії отримували ордени від президентів. Я не скажу, що СРСР був ідеальною державою. Чогось досконалого, котре би подобалося всім, у світі просто не існує. СРСР розвалився від певних внутрішніх протиріч не без "допомоги" Заходу. Я не закликаю повертатися в СРСР, але я за новий Союз Росії, України, Білорусії, Казахстану. У відгуку я відстоюю заслуги колишнього СРСР - зокрема, Перемогу у другій світовій війні. Мій дядько, брат матері, був фронтовиком, учасником цієї війни, солдатом Перемоги. Він народився, виріс, жив, трудився і помер на Галичині, - значить, він не якийсь окупант, як то часто подає нацистська пропаганда всеукраїнської партії "Свобода", а місцевий борець з німецьким нацизмом.

      У вас складається хибне враження, напр., хто відстоює Перемогу, той за СРСР. Як і є такі, котрі кажуть: якщо хтось не сприймає діючу владу в Україні, нехай "валить" в Росію. Це, до речі, теж хибний підхід, бо зневажається опозиція. Повірте, не все так погано було СРСР. Там не було безробіття, населення зростало, кількість розлучень у сім'ях була менша, ніж зараз, ніхто не їхав закордон на заробітки, багатьом держава давала квартири безкоштовно, освіта була безкоштовна для всіх, як і медицина. Зараз ви цього, як молода особа, навіть уявити не можете собі, чи не так? Держава СРСР була передовою в освоєнні космосу, для цього потрібен відповідний рівень розвитку науки та технологій, перший комп'ютер в Європі було створено саме в СРСР, до речі, в Києві Ця держава мала одну з найкращих армій і найсучасніше озброєння, - так гарантувався тривалий мир в країні. Проїзд у транспорті був дешевий, готелі дешеві, кредити дешеві, продукти харчуванні - дешеві, і не менш якісні, ніж зараз. Трудящі (всі) при бажанні могли відпочивати щороку на морі, в горах - мали місячну відпустку на роботі.

      Так ось, звідси видно, що Україна, котра перебуває з 1991 року фактично в колоніальній залежності від Заходу, - не розвивається, а деградує. 52 млн. населення в 1991 р. (на момент розпаду Союзу) - і 45 млн вже в 2004 році. Це не геноцид? Масове безробіття, відсутність соціальних гарантій (напр. для неофіційно працюючих), шалена корупція (про що в СРСР і подумати було страшно), безкарність чиновників, дорожнеча на ринку, дорогі кредити. Ну й варто було Союз розвалювати, аби дожитися до такого жебрацтва і несправедливості? Я вже не говорю про рівень науки, медицини, армії – він очевидно жахливий. Отож, запитаю: якщо СРСР був поганою державою, то що таке тоді Україна?

      Тепер стосовно Любки. Проводити дифамацію Перемоги над фашизмом, за яку покладено десятки мільйонів життів – це як називається? Як читач, я помітив якесь гопницьке блюзнірство зі сторони Любки – мовляв, анумо покепкую зі свята Перемоги. Він не задумується, що Перемога принесла визволення не тільки руським, але й євреям? Чи, може, Освенцім, газові камери, Голокост – то вигадки московської пропаганди? Що кепкувати над ти, за що заплачено мільйони життів – це вже геть «зірватися» і «зарватися». Любка може сидіти на будь-яких «грантах». Але якщо ці «грантожери» сприяють руйнуванню і поневоленню моєї Русі-України – то я буду боротись проти цих агентів західного деструктивного впливу.

      Удалить
  3. Привіт друзі, мене звати Андрей Меньковский Я з Києва, Україна. Я тут, щоб поширити добрі новини для нужденних. Я був у депресії, коли дружина залишила мене за іншим чоловіком, бо мене попросили припинити роботу, бо у мене рак, і я зламався. Вона забрала мою єдину дочку, тому єдиним моїм варіантом було померти, я спробував зателефонувати їй, але вона проігнорувала мене, я надіслала їй текстові повідомлення, і раптом вона відповіла і сказала мені більше не дзвонити чи надсилати їй повідомлення, щоб одного разу я зв’язався з мій друг у фейсбуці, і я пояснив йому що-небудь, і він також сказав мені, що у нього були ті ж самі проблеми, і він представив мені заклинання заклинання під назвою «Доктор осагієд», він надіслав мені свій особистий електронний лист, і я зв’язався з ним через doctorosagiede75@gmail.com, і він відповів мені швидко, я пояснив йому свої проблеми, і він сказав мені не хвилюватися, що він зробив це для стількох людей, я людина, яка ніколи не вірила в заклинання, але я обманула, щоб спробувати це, він запевнив мене 24 години, щоб кинути роль заклинання, а також вилікує мене від раку і влаштуй мені кращу роботу, і раптом він відправив мені ліки від моєї хвороби, я прийняв його всього за 2 дні, і я був вільний, я ніколи не вірив своїм очам наступного дня, хтось постукав у мою двері, і я нікого не чекав того дня раптом, це була моя дружина, вона бу Перша сльоза, і я не витримала, вона благала мене і попросила пробачення негайно. Я отримала дзвінок від своєї компанії, де я працювала роками, і мене підвищили на посаді менеджера компанії «Парагон» у США, будь ласка, допоможіть мені подякувати лікареві osagiede за відновлення всього, що я втратив раніше, будь ласка, я пораджу будь-кому, хто потребує допомоги, зв’язатися з лікарем osagiede через його особистий електронний лист на doctorosagiede75@gmail.com або whatsapp за номером +2349014523836, дякуйте, хай Бог благословить тих, хто потребує часу, щоб прочитати це свідчення удачі

    ОтветитьУдалить